پایگاه رسمی سینما قدس اردبیل

  سينما قدس اردبيل، اولين و با سابقه ترين سينمايِ مجهز به سايت اينترنتيِ شهرستانيِ كلِ کشور

تلگرام سینما قدس اردبیل

کانال سینماقدس اردبیل در آپارات

صفحه فیس بوکِ سینما قدس اردبیل

 

 آرشيو  مقالات و نوشته هاي سينمايي   

بازگشت

موسیقی سایت

موسيقي سايت را گوش كنيد

تبلیغات سایت

در اين بخش مي توانيد به آرشيو نوشته ها، يادداشت هاي سينمايي، نقد و تحليل فيلم ها و مقالات سينمايي (بالاخص مقالات حوزه نمايش و اكران كشور) موجود در سايت دسترسي داشته باشيد.

   عنوان يادداشت:

با كمبود نگاتيو و پوزيتیو آيا بايد با فيلمبرداري 35 ميليمتري خداحافظي كرد؟

نگاتيو بهتر است يا ديجيتال؟

چند روز پيش احمد مير علايي مدير عامل بنياد سينمايي فارابي هشدار داد كه در سال آينده سينماي ايران با نبود پوزیتيو و نگاتيو مواجه خواهد شد و اين در حالي است كه تنها مركز دولتي فعال در اين زمينه براي تأمين نياز مواد خام توليدات سينمايي، فارابي است. جواد شمقدري نيز در اين باره اعلام كرده كه «تا سال آينده سينماها به سیستم ديجيتال تبديل مي‌شوند و قطعاً همه سينماها در ابتداي كار ديجيتال نخواهند شد و در هر صورت ما به پوزیتيو نيازمنديم». در اين خصوص با تعدادي از سينماگران به گفتگو نشسته ايم كه ‌مي‌خوانيد:

ديجيتال شدن براي رسيدن به يك سينماي نوين مؤثر است
جواد نوروز بيگي در اين خصوص به «باني فيلم» گفت: در حال حاضر ما تقريباً رو به ديجيتال آورديم و اين خيلي مسئله عجيب و دور از ذهني نيست. از نظر من اين جريان زياد مشكل ساز نيست و به هر حال تحريم ‌ها و مسائل اقتصادي روي اين موضوع تأثير گذاشته است. به نظرم اين ديجيتال شدن در برنامه ريزي آينده ما براي رسيدن به يك سينماي نوين، مؤثر هم هست. در كل زياد نگران اين موضوع نيستم. وقتي مواد مصرفي در دسترس نيست يا كم است مسلماً ما از شيوه ديگري وارد مي‌شويم و سينماي ما، از كار نمي‌افتد.

وي افزود: ما سيستم ديجيتال را قبلاً هم تجربه كرديم و قطعاً به كيفيتي بالايي هم در زمينه خواهيم رسيد. آقاي مير علايي هم صحبت از احتمالات كردند و نوعي اطلاع رساني بوده. قطعاً اين جريانی صد در صدي نيست.

مسئله اساسي سرطان سينماست؛ در اين شرايط سر درد بهانه است
اين در حالي است كه غلامرضا آزادي ضمن بي ‌اهميت دانستن اين مسائل به «باني فيلم» گفت: ما بايد در ابتدا سينما را داشته باشيم و بعد از آن بر اساس امكانات تصميم مي‌گيريم كه ديجيتال بگيرم يا نگاتيو. مسلماً بخش دولتي مسئله‌اي ندارد، ولي براي بخش سينمايي آن مسائل كمي ‌بي ربط است، به اين دليل كه اول بايد ماهيت سينما را مشخص كنيم! در كل نگاتيو و ديجيتال فرق چنداني با هم ندارند. مسئله نگران كننده اهالي سينما، اين صحبت‌ ها نيست، مسئله خود سينماست كه آيا خواهد بود! يا هست! يا...

وي افزود: مسئله اساسي اين است كه ما در سينما سرطان داريم و بايد فكر اين باشيم كه نمي ريم، حال در اين شرايط سردرد بهانه است.

فيلمسازان نيايد از روي استقبال رو به ديجيتال آورند
محمد احمدي نيز در اين باره به خبرنگار «باني فيلم» گفت: به عقيده من مير علايي نگراني‌ اش را در اين زمينه ابراز كرده و بايد تمام متريال مورد نیاز آماده باشد. باید كارگردان و تهيه‌كننده خودشان تصميم بگيرندكه ديجيتال كار كنند يا نگاتيو، نه اينكه از روي استيصال يا نبود مواد خام و نگاتيو مجبور باشند كه يكي را انتخاب كنند. هرچند كه تكنولوژي سينماهاي كل جهان به سمتي مي‌روند كه به دليل هزينه‌ ها و مسائل ديگر به پخش ديجيتال رو آوردند ولي اين مواد خام بايد باشند تا فيلمسازان با فراغ خاطر تصميم گيري كنند. در مجموع با توجه به اينكه فيلمبرداري با دوربين ديجيتال يا پخش ديجيتال كم هزينه تر است، فكر نمي‌كنم اين مسئله چندان پيچيده باشد. ضمن اينكه اگر در زمينه كيفيت ديجيتال هم درست و طبق استاندارد تصويربرداري شود و پخش هم قاعده اصولي اش را طي كند خيلي دچار مشكل نخواهيم شد. قطعاً كار كردن با نگاتيو خيلي حرفه اي تر و بهتر است و من شخصاً نگاتيو را ترجيح مي‌دهم ولي بايد پذيرفت كه هزينه ‌هاي نگاتيو خيلي بيشتر است و البته در اين شرايط چندان مهيا هم نيست.


عبور از وادي نگاتيو با مركب ديجيتال؛ خداحافظي با نگاتيو سي و پنج به علت گراني

نگاتيو و پوزیتيو كمياب شد؛ مديران سينمايي تصميم گرفتند

همزمان با انتشار خبر كمبود نگاتيو و پوزيتیو سخنگوي سازمان سينمايي كشور از تجهيز200 سالن سينماي كشور به امكانات پخش ديجيتالي خبر داد و كمي بعد جواد شمقدري هم از ديجيتال شدن سينماها سخن گفت تا مشخص شود مديران به شدت دنبال ديجيتال كردن سينماها هستند. با توجه به شرايط حاكم بر سينما و دشواري هاي تجهيز 200 سالن در مدت زمان كوتاه به نظر مي رسد اين تصميم هم از روی شتابزدگی گرفته شده است.  حالا قرار است سينماي ايران كاملاً ديجيتال شود. اتفاقي كه مديران سينمايي اوايل دهه 80 با آن موافق نبودند حالا تبديل به خط‌ مشي و سياست جدي ارشاد شده است. اولين فيلم‌هايي كه با سيستم ديجيتال ساخته شدند، جز يكي دو استثناء يا اكران نشدند يا در اكران سرنوشت خوبي نيافتند، حالا اما كار به جايي رسيده كه 55 درصد توليدات سينماي ايران را آثاري تشكيل مي دهند كه به صورت ديجيتال تصويربرداري مي‌شوند. اين درحالي است كه به گفته احمد مير علايي يكي از بحران هاي پيش روي سينماي ايران در سال 92 كمبود نگاتيو و پوزیتيو خواهد بود. دليلش هم گراني بي‌ سابقه نرخ ارز است. در چنين شرايطي آيا مي‌توان با تغيير مسير توليدات از 35 ميليمتري به ديجيتال، سينما را از بحران كمبود نگاتيو و پوزیتیو نجات داد؟

در حالی که با توجه به تحریم‌ های اقتصادی، سینمای ایران با مشکل نگاتیو و پوزیتیو در آینده‌ای نزدیک روبه روست، مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر در تلاشند تا بتوانند تمامی فیلم‌های جشنواره را به صورت دیجیتال به نمایش در‌آورند تا از این طریق بخش زیادی از مصرف این مواد خام کاسته شود. از سوی دیگر حرکت به سمت سینمای دیجیتال با توجه به هزینه‌ های بسیار کمتر آن نسبت به نسخه 35 میلیمتری بسیار لازم به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا چند ماه قبل کارگردان «تو و من» برای اولین بار در سال جاری از کمبود پوزیتیو در بنیاد سینمایی فارابی سخن گفت اما مدیر بازرگانی فارابي، کمبود پوزیتیو را رد کرده و اعلام کرد در مقطع کنونی مشکلی در این زمینه نداریم. اما چند روزی است که باز هم بحث کمبود پوزیتیو و نگاتیو برای چاپ نسخه 35 میلیمتری فیلم‌های سینمایی در سال آینده به خبرها راه پیدا کرده است. ‌سید احمد میرعلایی مدیر فارابی به تازگی تأکید کرده بود: «توجه مسئولین را متوجه مشکل پوزیتیو و نگاتیو در سینما می‌کنم و اگر فکری نشود برای سال بعد قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد... در حال حاضر 55 درصد فیلمبرداری‌ ها به صورت دیجیتال است و 45 درصد نگاتیو که این موضوع حجم مصرف را پایین آورده است. آقای شمقدری اعلام کرده‌اند که سینماها به دیجیتال تبدیل می‌شوند اما این برای سال بعد است و قطعاً همه سینماها در ابتدای کار دیجیتال نخواهند شد و به هر حال ما به پوزیتیو نیاز خواهیم داشت.»

از سوی دیگر، سید علیرضا سجادپور معاون فعالیت ‌های سازمان سینمایی کشور هم در پاسخ به دغدغه کمبود پوزیتیو و نگاتیو بیان کرد: «برای کمتر شدن نیازمان به پوزیتیو و نگاتیو به شدت پیگیر تبدیل شدن تولید و پخشمان به صورت دیجیتال هستیم.»

وی با تأکید بر اینکه با جدیت پیگیر گسترش سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال است، گفت: «در حوزه تولید دو سه سال است که این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود و در حال حاضر بیش از نیمی از تولیداتمان به صورت دیجیتال است و در اکران هم این موضوع را آغاز کرده‌ایم و در گام اول در همه سالن‌ هایی که در حال نوسازی و بازسازی هستند را مجهز به پخش دیجیتال کرده‌ایم... تاکنون 25 درصد سالن ‌ها مجهز به پخش دیجیتال شده‌اند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این تعداد به 50 درصد برسد که در این صورت به موفقیت بزرگی دست پیدا خواهیم کرد». ‌در کنار این دو مسئول سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر هم در نخستین نشست خبری خود که سه هفته قبل برگزار شد به نمایش دیجیتال تمامی فیلم ‌های جشنواره در سینماها تأکید داشت و گفت: «در تلاش هستیم که تمام نمایش‌های این دوره از جشنواره را به شکل دیجیتال برنامه ‌ریزی کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌ هایمان قرار است امسال هیچ نسخه 35 میلیمتری برای فیلم‌ها چه در تهران و چه در شهرستانها چاپ نشود.»

حال آیا تعداد سینماهای فعلی که به سیستم نمایش دیجیتال مجهز هستند برای نمایش کلیه فیلم‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کافی است؟

مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر وضعیت سینماهای تهرانی و شهرستانی مجهز به سیستم پخش دیجیتال را اینگونه ارزیابی کرد: در تهران 19 سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند: سینما اریکه ایرانیان (یک سالن)، آزادی (یک سالن)، برج میلاد (دو سالن)، پردیس ملت (دو سالن)،‌ زندگی (یک سالن)، شکوفه (دو سالن)،‌ فرهنگ (دو سالن)، فرهنگسرای بهمن (یک سالن)، قلهک،‌ کیان (یک سالن)،‌ ماندانا (یک سالن) و سینماهای تک سالنه میلاد، ناهید، ‌دهکده المپیک و ایوان شمس.

در شهرستانها هم 32 سالن به سیستم پخش دیجیتال مجهزند و چهار سالن هم در مراحل اجرایی بوده و در چند روز آینده به این سیستم مجهز خواهند شد:

اصفهان: سینماهای ساحل، سپاهان و سوره، البرز: ساویز (یک سالن)، پاکدشت (یک سالن)، شهر پردیس استان تهران: سینما جام جم (سه سالن)، خراسان رضوی گناباد : سینما شهر (یک سالن)، مشهد: سینما هویزه (پنج سالن)، گرمسار: سینما ابریشم (یک سالن)، قزوین: سینما مهتاب (یک سالن)، قم: سینماهای تربیت و شهر آفتاب، سنندج: سینما بهمن (دو سالن)، رفسنجان: سینما گلستان (دو سالن)، کرمانشاه: سینما فرهنگ (یک سالن)، رشت: سینما سپیدرود (دوسالن)، لنگرود: سینما آزادی (یک سالن)، علی‌گودرز: سینما تماشا (دو سالن)، شهر دورود: سینما کیهان (یک سالن)، بابل: سینما انقلاب (یک سالن)، چالوس: سینما جهان نما (یک سالن)، بابلسر: سینما شقایق (یک سالن).

همچنین مجید مسچی درباره وضعیت سایر سینماهای مجهز به سیستم پخش دیجیتال به ایسنا گفت: در یکی دو روز آینده سینما هلال احمر شهر بندرانزلی و سینما آزادی بابل به تجهیزات پخش دیجیتال مجهز خواهند شد. سینما آفریقا و سینمای قدس مشهد هم برای نصب تجهیزات دیجیتال در دستور کار موسسه سینما شهر بوده که تا چند روز آینده در جریان اجرایی قرار خواهند گرفت. اگرچه 19 سالن در تهران به سیستم پخش دیجیتال مجهز هستند اما به نظر می‌رسد این تعداد سالن جوابگوی نمایش‌ های جشنواره فیلم فجر در پایتخت نخواهد بود، چرا که در سال گذشته 28 سالن تهران وظیفه نمایش فیلم‌های جشنواره را عهده داشتند. از میان سالن ‌های تهرانی که سال گذشته میزبان مخاطبان جشنواره فیلم فجر شدند هنوز هم سینماهای: آفریقا، سپیده، صحرا، جوان، فلسطین (سه سالن)، استقلال، بهمن (دو سالن)، آزادی (چهار سالن)، ملت (دو سالن)، زندگی (یک سالن) به سیستم دیجیتال مجهز نشده‌اند.‌ مسئولان سی ‌و یکمین جشنواره فجر در صورتی که بخواهند به سخنان خود جامه عمل بپوشاند کمتر از 80 روز فرصت دارند تا تعداد سینماهای مجهز به سیستم نمایش دیجیتال تهران و شهرستانها را به تعداد مطلوب جشنواره برسانند.

در شرایطی که مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی زنگ خطر مواد خام را برای سال آینده به صدا در‌آورده، معاون سازمان سینمایی از تصمیم برای افزایش 50 درصدی سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تا پایان سال سخن گفته و رئیس سازمان سینمایی هم در محافل مختلف بر لزوم حرکت به سمت تبدیل آپارات به سیستم نمایش دیجیتال در سینماهای کشور تأکید دارد، باید دید آیا همدلی لازم برای برداشتن یک گام بلند در عرصه زیرساخت‌ های سینمایی کشور تا پایان سال جاری برداشته خواهد شد؟!

منبع: روزنامه سینمایی «بانی فیلم»

آماده سازي سند: مدير سايت سينما قدس اردبيل | 03 آذر ماه 1391
   Copyrights All Right Reserved © | كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق و مربوط به سينما قدس اردبيل مي باشد.  

  تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

  طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir