پایگاه رسمی سینما قدس اردبیل

  سينما قدس اردبيل، اولين و با سابقه ترين سينمايِ مجهز به سايت اينترنتيِ شهرستانيِ كلِ کشور

سینما قدس اردبیل در اینستاگرام کانال سینماقدس اردبیل در آپارات

تلگرام سینما قدس اردبیل

گوگل پلاس سینما قدس اردبیل

صفحه فیس بوکِ سینما قدس اردبیل

 

 آرشيو  مقالات و نوشته هاي سينمايي   

سینما قدس اردبیل اولین سینمای شهرستانی کل کشورِ دارای سایت اینترنتی

وب سايت اطلاع رسانی سينما قدس اردبيل

بيوگرافي هنرمندان برتر سينما به انتخاب سايت

بيوگرافي هنرمندان برتر سينما به انتخاب سايت؛ (ده كارگردان برتر، ده بازيگر مرد برتر سينما، ده بازيگر برتر زن سينما)

بیوگرافی هنرمندان برتر سینما به انتخاب سایت

ویژه نامه سینمایی: بیوگرافی کوئنتین تارانتینو

ویژه نامه سینمایی: بیوگرافی کوئنتین تارانتینو

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی «کازابلانکا»

ویژه نامه سینمایی پیرامون فیلم کازابلانکا

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی درباره اِلی...

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی درباره اِلی

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

طراحی و راه اندازی وب سایت اینترنتی در استان اردبیل

طراحی و ساخت وب سایت در اردبیل

موسیقی سایت را گوش کنید

موسيقي سايت را گوش كنيد

بازگشت به صفحه تحلیل فیلم ها

بازگشت به تحلیل فیلمها

نگاهی به فيلم سینمایی «بغض» اولین ساخته سینمایی رضا درمیشیان

   عنوان یادداشت:

نگاهی به فيلم سینمایی «بغض» اولین ساخته سینمایی رضا درمیشیان

اینجا مرز میان واقعيت و توهم است

بغض روایتگر نسلیست که به دنبال آزادی مطلق می گردند ولی هرگز نمی توانند تصویر روشنی در ذهن خود داشته باشند چون در جهانی دورغین زندگی می کنند. آنها به دنبال رستگاری و کمال گرایی نیستند بلکه به دنبال حقشان که احساس می کنند ضایع گشته، هستند. نسلی که نقطه پایانی ذهن و واقعیت است. جایی در وجود است که دیگر فراسویی ندارد.

بابک حمیدیان و باران کوثری در نمایی از فیلم سینمایی بغض

راست است که واقعیت آن دقیقاً مطابق با چیزی نیست که در زمانه پوزیتیویستی ما عموماٌ به منزله واقعی فهمیده می شود، یعنی ادراک حسی خنثای شسته و رفته جدا از آنها، احساسات، از این رو است اصیل ترین و واقع گرایانه ترین فعالیت های فکریمان و گناهانی که ول کنمان نیستند. استعاره ایست از تمثیل مشهور افلاطون، تمثیل غار در همپرسه جمهوری، افلاطون در این تمثیل ناآگاهی انسان را از ماهیت راستین مینو {= ایده های ازلی} وصف می کند که انسان که پشت به نور درون غاری به زمین زنجیر شده و همه آنچه از واقعیت ادارک می کند همانا بازی سایه هایی است که روی دیوار زندانش افتاده اند. فیلسوف یونانی برای آن است که به یاری این تمثیل فرق میان شناخت و پندار یا فرق میان واقعیت / حقیقت و نمود را روشن کند.

بغض اولین فیلم بلند کارگردان جویای نامیست به نام رضا درمیشیان که سعی می کند با تصویر کشیدن روایت یک نسل، نسلی که نه راه پیش دارد نه راه پس، نسلی هوشمند، شکاک، و بی اعتماد به یکدیگر که برای رسیدن به رویاهایش در ذهن خویش قوطه ور هستند که مدام از خود می پرسند که آیا این باز امید موهوم دیگری در جهانی گمراه است، را برای مخاطبانش بازگو کند. درمیشیان ذهن ببینده را سرشار از تصویر می کند تصویرهایی که می خواهد ببننده آنها را ببیند، بشنود و لمس کند. درمیشیان سعی می کند با به کارگیری تصویرهای دیداری پویا، کابوس وار و بعضاً نیمه پنهان زمینه را برای توصیف حالات درونی شخصیت هایش به کار گیرد. شخصیت هایی که در عین حال به سبب ناکامل بودنشان قرینه ای از شخصیت های بس تحقق نیافته است.

بغض ماجرای عشق رمانتیک دو جوان معتاد شیشه به یکدیگر است که برای رسیدن به خوشبختی و سعادت در سرزمینی در ناکجا آباد که تصویر روشنی از آن ندارند، نقشه سرقت از عموی پسر (حامد) را می کشند که این سرقت با کشته شدن عموی حامد به چالش بزرگ و یک کابوس دهشتناک برای آنها بدل می شود. در این فیلم ببینده می تواند بهره برداری درمیشیان را از روایت بی پرده و صریح از مصائب نسل دهه شصت، نسلی بی اعتماد به یکدیگر و سرخوده از جامعه را دریابد. کارگردان فیلم ذهن ببینده را با منظره تکان دهنده بس حساس در برابر چشم اندازی که به یک کابوس  می ماند رو به رو می کند نسلی که نه می تواند عاقل باشد، نه لاابالی و استهزاگر و نه تسلیم و نه عاصی و نه عصیان... درمیشیان از این گذشته برای دراماتیزه کردن برخی از صحنه ها در طول فیلم از جو بی اعتمادی بهره می گیرد.

بابک حمیدیان و باران کوثری در نمایی از فیلم سینمایی بغض

در سکانس سرقت اولین حس بی اعتمادی حامد به ژاله را عمویش به هنگام گروگان شدنش، در حامد بر می انگیزد او سعی می کند که اعتماد حامد را نسبت به ژاله بر هم بزند تا بتواند با استفاده از این حربه جانش را نجات دهد اما این حربه او معکوس جواب می دهد و حامد را تا مرز جنون می کشد و این امر باعث کشته شدنش می شود و همچنین در سکانس بعد از سرقت پس از اینکه ژاله می فهمد به جای  پول یکسری اسناد سرقت کرده اند و به خاطر هیچ دست به قتل زده اند، عصبانی میشود و نزاع لفظی میانشان در می گیرد میان کشمکش حامد چندین بار سوالی از ژاله می پرسد سوالی که عمویش در هنگام سرقت در ذهن حامد بر جای گذاشته است سوالی که نه به واسطه عقلانی بودنش بلکه به خاطر ذهن شکاک حامد  به وجود می آید. حامد صراحتاً از ژاله می پرسد که آیا با عمویش ارتباطی داشته یا نه ، ژاله که از این پرسش حامد کلافه و عصبانی شده است از کوره در می رود و در جواب می گوید که بله او با عمویش رابطه داشته با اصلان عشق سابقش با دوستش محسن با هر کسی که او را از این منجلاب نجات دهد رابطه داشته و تخم شک و بی اعتمادی را در ذهن حامد می کارد شکی که همانند خوره ای از درون به جان حامد می افتد. اوج این حس بی اعتمادی و شک در سکانس های پایانی  زمانی که ژاله به همراه کوله محتوی پاسپورت و چند شمش طلا که از عموی حامد سرقت کرده اند ناپدید می شود رخ می دهد.

بابک حمیدیان و باران کوثری در نمایی از فیلم سینمایی بغض

درمیشیان با بهره برداری درست از این موضوع  در طول فیلم ذهن بیینده را همانند ذهن حامد پر از شک و تردید و ظن می کند و تا سکانس پایانی ذهن مخاطبش را با این موضوع درگیر می کند. درمیشیان  می خواهد با به تصویر کشیدن گوشه ای از مصائب و مشکلات نسل خود ببینده را با واقعیتی غیر قابل انکار که واقع گرایی (رئالیسم) بی رحمانه و مقاومت ناپذیر است؛ رو به رو کند واقعیتی که در شرف آن است که نقابش را بردارد و خودش را به سان وهم آشکار کند و همچنین می خواهد بیننده تلخی های جامعه ای که درونش زندگی می کند را ببیند و لمس کند. درميشيان نيز تلخي را بازخوردي از جامعه عنوان می کند و می گوید: متأسفم این را می‌گوییم ولی چیزی برای لبخند زدن نمی‌بینم.

فکر می کنم این تلخی در جامعه ما دارد نهادینه می‌شود. از این رو است که تصویرهای ملموس را به جای تصاویر مبهم و انتزاعی به کار می برد. درمیشیان را شاید بتوان از آن دسته از فیلمسازانی که سعی در نشان دادن تلخی های جامعه خود در پی حقیقت سیر و سلوک می کنند نام برد.

منبع: كافه سينما | نویسنده: داریوش جعفري

آماده سازي سند: مدير سايت سينما قدس اردبيل | کاربر: مرتضی طالب پور

 

صفحه نخست | آرشیو سالیانه اکران فیلمها | يادداشتهاي سينمايي | تحليل فيلمهاي سينماي ايران | بيوگرافي هنرمندان | ويژه نامه سينمايي | گالري عكس | موسيقي فيلم | پيوندها | جستجو

وبسایت اردبیل سینما | ویدئوها | کانال تلگرام سینما | بازتاب اخبار سینما قدس در جراید | آخرين تحولات | نقشه سایت | درباره ما | تماس با ما

   Copyrights All Right Reserved © | كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق و مربوط به سينما قدس اردبيل مي باشد. کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی خواهد داشت. 

  تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. این سایت، اولین وبسایت سینمایی استان اردبیل می باشد.

  طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir