پایگاه رسمی سینما قدس اردبیل

  سينما قدس اردبيل، اولين و با سابقه ترين سينمايِ مجهز به سايت اينترنتيِ شهرستانيِ كلِ کشور

سینما قدس اردبیل در اینستاگرام کانال سینماقدس اردبیل در آپارات

تلگرام سینما قدس اردبیل

گوگل پلاس سینما قدس اردبیل

صفحه فیس بوکِ سینما قدس اردبیل

 

 آرشيو  مقالات و نوشته هاي سينمايي   

سینما قدس اردبیل اولین سینمای شهرستانی کل کشورِ دارای سایت اینترنتی

وب سايت اطلاع رسانی سينما قدس اردبيل

بيوگرافي هنرمندان برتر سينما به انتخاب سايت

بيوگرافي هنرمندان برتر سينما به انتخاب سايت؛ (ده كارگردان برتر، ده بازيگر مرد برتر سينما، ده بازيگر برتر زن سينما)

بیوگرافی هنرمندان برتر سینما به انتخاب سایت

ویژه نامه سینمایی: بیوگرافی کوئنتین تارانتینو

ویژه نامه سینمایی: بیوگرافی کوئنتین تارانتینو

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی «کازابلانکا»

ویژه نامه سینمایی پیرامون فیلم کازابلانکا

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی درباره اِلی...

ویژه نامه سینمایی: پیرامون فیلم سینمایی درباره اِلی

برای دیدن ویژه نامه اینجا را کلیک کنید

طراحی و راه اندازی وب سایت اینترنتی در استان اردبیل

طراحی و ساخت وب سایت در اردبیل

موسیقی سایت را گوش کنید

موسيقي سايت را گوش كنيد

بازگشت به صفحه تحلیل فیلم ها

بازگشت به تحلیل فیلمها

نگاهی به فیلم سينمايي «ندارها»

   عنوان یادداشت:

نگاهی به فیلم سينمايي «ندارها»

جويندگان عدالت

«ندارها» به عنوان دومين فيلم سينمايي محمدرضا عرب، براي اين فيلمساز به نسبت جوان، يك تجربه موفق به حساب مي آيد. استفاده از عوامل حرفه اي، بازيگراني با بازي هاي قابل قبول و به ويژه برخورداري از عوامل فني و هنري مجرب (از فيلمبرداري ساعد نيك ذات گرفته تا تدوين واروژ كريم مسيحي و موسيقي متن ستار اوركي) در چنين فيلمي، به ارايه كاري كم نقص و قابل اعتناء منجر شده است. محمدرضا عرب، با سابقه كار عكاسي هنري و به ويژه مستند سازي و گاه تهيه كنندگي در كارهاي مستند، در نخستين فيلم سينمايي اش (آخرين ملكه زمين) با دستمايه قراردادن موضوع مهاجرت افغان ها و درد و داغ هايشان در جريان مصايب ناشي از اين مهاجرت و آوارگي، كاري ارايه داده بود كه به دلايل گوناگوني با بي مهري رو به رو شد. از پخش نامناسب گرفته تا نداشتن تبليغات و اطلاع رساني درست، باعث شد كه فيلم، در نمايش هاي خارج از كشور بيش تر از ايران ديده شود و قدر ببيند.

 محسن تنابنده، پژمان بازغي و هانيه توسلي در نمايي از فيلم ندارها

عرب در كار تازه اش، برخلاف اولين فيلم سينمايي اش كه تاكيد بيش تري بر ساختار و شكل و قالب فيلم «آخرين ملكه ي زمين» داشت، مي كوشد تا با محوريت يك مضمون اجتماعي در قالب درامي كه به حوزه مضامين تراژيك بسيار نزديك مي شود، در كنار شكل و ساختار فيلمش به درونمايه ي آن نيز نگاهي جدي داشته باشد.

فيلم ندارها كه به بهانه پرداختن به داستان دو مرد و يك زن، يعني سه جوان فقيري كه دوست ندارند از راه خلاف پول در آورند، اما فكر مي كنند كه مي توانند از اغنياء بگيرند و به نيازمندان كمك كنند، زير نفوذ يك وسوسه ناخواسته، قدم در راهي مي گذارند كه گرچه از آغاز مي توان به فرجام تلخ اقدام آن پي برد، با اين همه درست در جريان عمل است كه به نوعي آگاهي آميخته به تنبه، دست مي يابند و حتي دو تن از همين ياران همدل و همراه، چانشان را هم در اين راه از دست مي دهند. اينكه فيلم، نامعقول بودن كار آنها را موجه جلوه نمي دهد و هر گونه قضاوت و داوري نهايي را نيز بر عهده ي مخاطب مي گذارد، مي تواند يكي از جنبه هاي مثبت فيلمنامه عليرضا طالب زاده به حساب آيد.

وبسایت سینما قدس اردبیل

ندارها در فضاسازي اثر، از رنگ و نور گرفته تا القاي حس سردي و بي رنگي و عرياني فضاهاي زندگي در زندگي آدم هايي كه در چنبره ي دردها و گرفتاريهايشان اسير شده اند، بسيار موفق عمل مي كند. در شخصيت پردازي آدم هاي محوري فيلم كه در قالب ضد قهرمان با آنها رو به رو مي شويم به گونه اي عمل مي شود كه به سادگي مي توانيم به جزيي ترين ويژگي هاي فردي آنها با همه تفاوت هايشان با يكديگر پي ببريم. به همين دليل است كه مخاطب، خيلي زود در مي يابد كه محمود (محسن تنابنده) در عين سادگي، شيطنت هايي دارد كه در كنار ناشنوايي اش بسيار كمك مي كند تا تماشاگر، او را به عنوان آدم كم هوش يا ساده لوحي آميخته به بلاهت، نبيند. مهري (هانيه توسلي) بي پروا و عملگرا و در عين حال بلند پرواز به نظر مي رسد و با بسياري از دختران جنوب شهري شبيه خود تفاوت دارد. بخش عمده اي از اين تفاوت را بايد به حساب روح ناآرام او گذاشت كه صد البته در كنار معصموميت هايش به رخ كشيده مي شود. علي (پژمان بازغي) نيز آدم درد كشيده اي است كه بر خلاف سن و سال و جواني اش، آدم بسيار صبوري به نظر مي رسد.

در ندارها بي آنكه در فضايي آميخته به شعار از تفابل داراها و ندارها سخني به ميان آيد، از بي اعتنايي اغنياء به حال و روز طبقات فرودست جامعه تصاويري آشكار ارايه مي شود. همه آدم هاي اصلي فيلم، در مسير نا درستي كه انتخاب كرده اند، به نوعي دارند از خودشان و از موقعيتي كه در آن گرفتار شده اند، فرار مي كنند. گويي آنها دارند از سرنوشت و تقدير ناخواسته و از اسارت ناخوشايند خويش مي گريزند. اگر باور داشته باشيم كه قهرمانان در داستان پردازي ها، همواره در فضاي حماسه گام بر مي دارند و ضد قهرمان ها، در حال و هواي تراژدي زندگي مي كنند، ساده تر در مي يابيم كه همه سعي و تلاش آدم هاي اصلي فيلم ندارها برقراري عدالتي است كه در محيط اطرافشان جاي خالي آن را با تمام وجودشان حس مي كنند.

اگر فيلم ندارها در كليت خود، در نمايش چهره ضد قهرمان هايش، از لحن واحد و يگانه اي بر خوردار مي شد و ضرباهنگ پيشبرد داستان فيلم در بخش پاياني اثر نيز، سريع تر از حد معمول ساير بخش هاي آن شكل نمي گرفت، بي ترديد با فيلمي دلپذيرتر رو به رو بوديم.

منبع: سايت «سی نت» | نويسنده: جبار آذين

آماده سازي سند: مدير سايت سينما قدس اردبيل | کاربر: مرتضی طالب پور

 

صفحه نخست | آرشیو سالیانه اکران فیلمها | يادداشتهاي سينمايي | تحليل فيلمهاي سينماي ايران | بيوگرافي هنرمندان | ويژه نامه سينمايي | گالري عكس | موسيقي فيلم | پيوندها | جستجو

وبسایت اردبیل سینما | ویدئوها | کانال تلگرام سینما | بازتاب اخبار سینما قدس در جراید | آخرين تحولات | نقشه سایت | درباره ما | تماس با ما

   Copyrights All Right Reserved © | كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق و مربوط به سينما قدس اردبيل مي باشد. کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی خواهد داشت. 

  تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. این سایت، اولین وبسایت سینمایی استان اردبیل می باشد.

  طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir